ARCUB lansează spre consultare publică „Strategia
culturală şi creativă a Bucureştiului 2015-2025”, primul document strategic dedicat
sectorului cultural, dinamicii creative şi participării culturale la nivelul
municipiului Bucureşti. Operatorii culturali, societatea civilă şi cetăţenii
capitalei sunt invitaţi să parcurgă documentul şi să transmită observații şi
sugestii asupra studiului, precum şi recomandări de continuare a demersului, până
pe data de 1 iunie 2015, pe adresa de e-mail strategie@arcub.ro.
„Strategia culturală şi creativă a Bucureştiului
2015-2025” a fost lansată ca proiect în vara anului 2014 de către ARCUB - Centrul
de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti şi a fost elaborată
în forma supusă consultării de către o echipă de consultanţi independenţi coordonată
de Asociaţia PostModernism Museum: Modernism.ro, Formare Culturală, Asociaţia
Oricum, Asociaţia Operatorilor Culturali din România. Alături de aceştia, au
lucrat echipe de sociologi şi experţi consultanţi în domenii culturale şi
creative din Bucureşti.
În forma supusă consultării publice, strategia presupune
o analiză a vieţii culturale locale, a culturii şi creativităţii ca stil de
viaţă (Diagnoză) şi o propunere de direcţii de acţiune pentru următorii 10 ani
(Viziune şi Plan de acţiune). Elaborarea strategiei a implicat cercetarea
calitativă şi cantitativă a diverselor segmente culturale şi creative ale
Bucureştiului, cu scopul de a afla starea actuală a fiecărui domeniu
identificat, respectiv potenţialul său de schimbare şi oportunităţile de dezvoltare
în următorii 10 ani. Documentul propune în final o viziune şi un plan de
acţiune în domeniile culturale şi creative. Planul de Acţiune este construit pe
o structură de tip Efect Domino la trei niveluri: Axe transversale, Obiective şi
Acţiuni care, prin aplicarea lor, duc la o dezvoltare sustenabilă a oraşului şi
la tipuri de rezolvări de probleme „în cascadă”.
„Strategia culturală şi creativă a Bucureştiului
2015-2025” propune 11 domenii culturale şi creative la nivelul capitalei. Sectoarele
culturale şi creative au fost structurate pe 7 domenii, pornind de la premisa
frecvenței numărului de acțiuni culturale specifice fiecărui segment, de la
impactul lor asupra publicurilor, dar şi de la potențialul de dezvoltare pe
care acestea îl deţin: arte vizuale, artele spectacolului, muzică,
arhitectură/urbanism/design/fashion/hand-made, film, publishing, patrimoniu. Acestora
le-au fost adaugate alte 4 domenii intersectoriale sub titulaturile de: media
& interactive media, business of communication, arta comunitară şi educaţie.
Misiunea „Strategiei culturale şi creative a Bucureştiului
2015-2025” este aceea de a promova cultura ca generatoare a dezvoltării
economice durabile şi a coeziunii sociale, răspunzând cadrului şi premizelor candidaturii
Bucureştiului pentru titlul de „Capitală Europeană a Culturii 2021”.
Documentul supus consultării publice reprezintă primul
pas demarat de ARCUB în vederea consolidării strategiei culturale pe termen
lung a Bucureştiului. În viziunea autorilor şi a ARCUB deopotrivă, o strategie
culturală şi creativă a unui oraş trebuie să fie actualizată periodic şi în mod
constant, prin analize suplimentare şi aduceri la zi ale datelor cantitative şi
calitative, prin propuneri şi recomandări de dezvoltare specifice, în aşa fel
încât aceasta să rămână un instrument de lucru viabil la dispoziţia
operatorilor culturali privaţi şi publici, antreprenorilor creativi, instituţiilor
publice şi administraţiei locale. În cazul oraşului Bucureşti, dar şi a altor
oraşe din România, insuficienţa resurselor informative, lipsa de expertiză
specifică pentru prelucrarea unor itemi specifici de cercetare, absenţa unui
institut de cercetare centralizator şi a unor practici de lung termen în
domeniul cultural, determină ca orice analiză de acest fel să fie parţială şi
să presupună realizarea şi extinderea unor explorări ulterioare, din ce în ce
mai numeroase. Pe tot parcursul formulării strategiei, echipa de lucru a luat
în considerare aceste limitări.
Ulterior studiului de faţă vor fi realizate cercetări
aprofundate în diverse direcţii de dezvoltare (maparea resurselor culturale, realizarea
unui barometru cultural calitativ la nivelul capitalei, focus-grupuri tematice,
constituirea unor grupuri de lucru strategice pentru planificarea dezvoltării
oraşului etc.) în sprijinul fundamentării şi mai solide a strategiei culturale,
dar şi a pregătirii candidaturii pentru Capitală Europeană a Culturii 2021.
Documentul supus consultării publice poate fi descărcat
de pe siteul ARCUB: „Strategia culturală şi creativă a Bucureştiului 2015-2025”
În acordarea feedback-ului, artiştii, instituţiile
publice, ONG-urile şi locuitorii Bucureştiului pot utiliza setul de întrebări
formulate de ARCUB în vederea evaluării documentului strategic aici: http://arcub.ro/news_detail.php?id=743
Persoană de contact
Ioana Tamaş
Expert Politici
Culturale pentru ARCUB
E-mail: strategie@arcub.ro
Tel.: 0729 906
597
Organizaţiile
care au condus la formularea „Strategiei culturale şi creative a Bucureştiului
2015-2025” pentru ARCUB:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu