marți, 5 mai 2015

Bienala de Artă de la Veneţia: Expoziţia "Inventing the Truth. On Fiction and Reality" organizată în Noua Gelerie a Institutului Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică


Organizatori: Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Român
Comisar: Monica Morariu
Vicecomisar: Alexandru Damian

România  participă la cea dea 56a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă - la Biennale di Venezia, cu două proiecte, Adrian Ghenie: Darwin’s Room şi Inventing the Truth. On Fiction and Reality organizate în Pavilionul Naţional din Giardini di Castello şi Noua Gelerie a Institutului Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia.

Inventând adevărul. Despre ficţiune şi realitate / Inventing the Truth. On Fiction and Reality
Artişti: Michele Bressan, Carmen Dobre-Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovsky, Ştefan Sava şi Larisa Sitar
Curator: Diana Marincu
Manager de proiect: Asociaţia Ephemair
Parteneri: Muzeul Naţional de Artă Contemporană; Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii al Universităţii din Bucureşti (CESI); Facultatea de Litere din cadrul Universităţii Bucureşti; Ambasada României în Republica Lituania; Corcova Roy &Dâmboviceanu; Galeria Sabot; Galeria Ivan; Fabrik; Flash Lighting services SA; X Design Services.
Spaţiu expoziţional: Noua Galerie a Institutului Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia

Expoziţia Inventând adevărul. Despre ficţiune şi realitate se raportează la contextul cultural actual, răspunzând temei enunţate de curatorul bienalei, Okwui Enwezor, prin apelul la ficţiune ca instrument de înţelegere a lumii. Estomparea graniţei dintre ficţiune şi realitate permite articularea unor ipoteze creative despre trecut şi prezent, activând un nou raport între ce există şi ce ar putea exista în realitate.

Reflecţiile artiştilor, prin obiect, fotografie, video sau performance, aduc în prim plan atât procesul interpretării, cât şi pe cel al producerii unor poveşti. Construcţia vizuală a fiecărui proiect îşi asumă convenţiile ficţiunii, chiar şi atunci când nucleul este unul documentarist, lăsând la vedere urmele autorului şi „cusăturile” subtile între autenticitate şi invenţie. Imposibilitatea de a identifica unde începe povestea şi unde se termină realitatea pune spectatorul în ipostaza de a oscila între cât de convingătoare sau cât de stridentă e înscenarea. Proiectul fotografic Consuming History al artistei Carmen Dobre-Hametner se apropie de experienţa extremă de a descoperi istoria „pe viu”, prin reenactementŞtefan Sava propune un video-eseu despre potenţialul, dar şi limitele interpretării unei arhive personale de fotografii, problematizând reprezentarea unui trecut traumatic prin imagine. Larisa Sitar prezintă un proiect despre ideologie şi istorie, propunând o nouă viziune asupra „grădinii dezordinii” prin aproprierea unor gravuri din diferite perioade care vorbesc despre violenţă, ruină şi personajele anonime care au influenţat parcursul umanităţii. Michele Bressan se foloseşte de eroarea fixării temporale a unui eveniment pentru a abstractiza acel gest, suspendându-l în afara convenţiilor cronologice. Lea Rasovszky compune o poveste din fragmente ale unor întâmplări reale, amintiri personale şi citate din cărţi, ficţiunea devenind o parte integrantă a vieţii naratorului. Alex Mirutziu apelează la conceptele de „obiect birocratic” şi „design ontologic” în relaţia pe care o stabileşte între cuvânt şi spaţiu sau corp şi obiect.

Activând această graniţă „permeabilă” între realitate şi imaginaţie, expoziţia Inventând adevărul. Despre ficțiune şi realitate reinterpretează fragmente ale istoriei şi inventează noi strategii de a depăşi dihotomia adevăr – ficţiune.


Conferinţă de presă:
7 mai, ora 16
Pavilionul României din Giardini di Castello

Deschiderea expoziţiei: 8 mai, ora 17, urmată de performance The Finnish Metod, realizat de Alex Mirutziu – 17.30

Pentru mai multe detalii legate de proiect, vă rugăm să contactaţi:
Silvia Rogozea: ephemair@gmail.com

Niciun comentariu: