S-a încheiat şi săptămâna „Şcoala altfel: Să ştii mai
multe, să fii mai bun!” din 2016. Am ajuns la 700 de copii din București, Brașov
și Constanța prin intermediul a 18 ateliere pentru copii desfășurate în școli
sau în oraș, cu ajutorul a 15 arhitecți și a 8 studenți arhitecți voluntari.
În
fiecare an ne străduim să venim cu noi idei și noi oportunități de a-i educa
„altfel” pe copii în săptămâna educației alternative „Şcoala altfel: Să ştii
mai multe, să fii mai bun!”. Anul acesta am organizat o serie de ateliere prin
care copiii din clasele 0-V, fie că sunt familiarizați cu activitățile De-a
Arhitectura, fie că nu, să își poată dezvolta îndemânarea, creativitatea, să se
obișnuiască să lucreze în echipă, să observe, să analizeze și să tragă
concluzii. Copiii au avut și oportunitatea de a intra în contact cu arhitecți și
cu studenți arhitecți, astfel beneficiind și de experiența primilor, dar și de
entuziasmul celor din urmă. Fiecare îndrumător și voluntar a adus cu el/ea nu
numai cunoștințele sale de arhitectură, ci și viziunea proprie asupra vieții,
astfel copiii intrând în contact cu diverse modele și lăsându-se inspirați
într-o săptămână care, credem noi, are exact acest rol – de a inspira, de a
însufleți și a-i anima pe copii.
Am început joaca serioasă de-a arhitectura cu „Atelierele de scenografie” din București
sponsorizate de Digital Spirit, 5 la număr, alături de personaje ca Sponge Bob și
Plankton, Scooby Doo, Power Puff Girls, Pantera Roz și Apolodor din Labrador.
La atelierul cu Sponge Bob și Plankton în orașul subacvatic Bikini Bottom,
copiii au fost cuceriți încă de la primele secvențe de film vizionat.
„Decupat, colorat, lipit, transformat –
mânuţe harnice și dibace care lucrează de zor, cutii de pantofi care devin, puțin
câte puțin, bucăți de poveste și joc. «Eu vreau mai mult albastru!», «Mie îmi
trebuie hârtie verde!», «Hei, unde este sclipiciul?», «Nu, nu, bucata aceea
este a mea!», «Dar am și eu nevoie...», «Of, hai să fim și noi o echipă, ca Sponge Bob
și Plankton, și să o împărțim!», «Iuhuu, e aproape gata, nu?».
După
aproape trei ore de imaginat, bricolat, călătorit, am părăsit Bikini
Bottom și locuitorii săi și am revenit «pe uscat», mini-scenografii fiind nerăbdători să meargă să istorisească și
să arate tuturor altfel de povești – «Poveștile în cutie».” – arh. Mădălina
Bold
Au urmat atelierele
„Căsuţa omuleţului LEGO”, tot 5 la număr, scopul acestora fiind realizarea
machetei casei de vacanță a omulețului LEGO.
„Copiii au
învățat că, spre deosebire de mediul natural, mediul construit (alcătuit din
clădiri, mobilier și obiecte în general) este gândit și clădit pentru a fi
potrivit omului. Am discutat și ne-am jucat pentru a înțelege cum omul este măsură
tuturor lucrurilor, apoi am aplicat aceste observații construind, la scară,
case din carton potrivite pentru omuleți LEGO. Cunoscând dorință acestorpersonaje de a-și petrece vacanțele împreună,
într-un sat de munte, le-am venit în ajutor și la sfârșitul atelierului satul
era aproape gata de inaugurare.
Fiecare dintre copii a proiectat cu gândul la
beneficiarul lui, asemenea unui architect adevărat, a măsurat, a tăiat și a
asamblat, iar la sfârșit majoritatea beneficiarilor au fost fericiți să-și vadă
casele terminate.
Interesul și entuziasmul celor mici (clasă a
III-a) s-a canalizat spre a oferi personajului LEGO un mediu de viață cât mai
interesant și variat în timp ce elevii clasei a VII-a, cu abilitățile specifice
vârstei, au reușit să treacă cu ușurință peste provocările lucrului cu hârtia și
au fost interesați de elementele constructive care ajută casa să stea în
picioare.
Pentru a fi siguri că rezultatul va fi pe măsură
beneficiarului motto-ul atelierului a fost: «Măsurați, măsurați și iar măsurați!».” – arh. Viorica
Popescu
Expediția „Detectivi Urbani” desfășurată
în jurul școlii le cere elevilor să
depisteze diferite funcţiuni, să găsească reperele zonei, aceștia învaţă să se
orienteze pe hartă şi pe stradă, interacţionează cu locuitorii zonei,
observându-i specificul.
„Într-o dimineață nu foarte caldă, dar plină de soare, copiii clasei a
III-a au primit o hartă a zonei de explorat, un text cu indiciile ce urmau a fi
căutate și un mini-rebus în care ei au completat răspunsurile găsite pe teren.
Foarte entuziasmați de propunerea noastră, copiii încercau să fie de fiecare
dată primii care găsesc indiciile. Au căutat și au notat traseul parcurs pe
hartă, au identificat străzile pe care ne aflam și numerele imobilelor, au
observat detalii pe fațadele caselor (diverse decorațiuni, balcoane, intrări,
coloane, forme ale ferestrelor). Am discutat despre simetrie acolo unde ea se
regăsea pe fațade. Am făcut cu acest prilej și o recapitulare a formelor
geometrice proaspăt învățate la școală. Copiii au căutat și funcțiunile
clădirilor de pe traseu. Au aflat cu această ocazie un termen nou pentru ei,
«funcțiune». Pe traseul parcurs (străzi puțin circulate din apropierea școlii și
a Parcului Romniceanu) am întâlnit locuințe, afterschool, un magazin alimentar,
cabinete medicale, firme de avocatură, un depozit de carți, diferite
reprezentanțe ale unor firme. La sfârșitul traseului am vorbit despre repere.
Copiii au descris drumul găsind elementele care i-ar ajuta să se orienteze,
adică reperele.
Ultima probă pentru detectivii urbani de clasa a III-a a fost una de atenție
și observație. Fără să ne fi întors încă la școală, copiii au încercat să-și
amintească animalele stilizate reprezentate pe poarta metalică de la intrarea
în școală a profesorilor. Înapoi la școală, au verificat dacă țineau bine minte
sau nu, oricum au decis că de acum încolo vor fi mult mai atenți la detaliile
din jurul lor.” – arh. Mihaela Tomescu
Atelierul „Structuri
Dulci” dedicat celor mici este o lecție ce face parte din cursul „De-a
arhitectura MINI”. Copiii din București și Constanța au avut bucuria să se
joace cu materiale edibile și au construit cu bucurie structuri
delicoase!
„Tema atelierului a fost realizarea unei structuri cât mai înalte, cu ajutorul
scobitorilor și al jeleurilor. Pornind de la întrebarea «Care este cea mai
înaltă clădire pe care o știți?», urmată de răspunsuri precum «Primăria noastră
(n.a. Primăria sectorului 1), Turnul Eiffel, Empire State Building,
zgârie-norii, Farul din Alexandria», am dat curs imaginației copiilor pentru
realizarea celei mai înalte și stabile structuri. Am analizat împreună forme
geometrice, precum pătratul și triunghiul, și am aflat că pătratul se
deformează, spre deosebire de triunghi, și dacă dorim o structură cât mai
stabilă este bine să avem cât mai multe triunghiuri și volume care derivă din
acestea. O parte dintre structuri s-au realizat prin alăturarea volumelor
geometrice simple, atât în plan orizontal, cât și vertical, iar altele s-au
dezvoltat organic, pornind de la un volum simplu.
Copiii au fost entuziasmați și au lucrat cu plăcere pe toată durata
atelierului, iar la final fiecare și-a prezentat structura și a încercat să își
imagineze ce tip de funcțiune ar putea găzdui aceasta.
Aș îndrăzni să spun că este un tip de atelier potrivit copiilor de toate
vârstele care le stimulează creativitatea, îi încurajează să exploreze formele
geometrice, le dezvoltă vederea în spațiu, dar și abilitățile de înțelegere a
fenomenelor fizice de statică.” – arh. Aurelia
Axente-Stan
Am încheiat seria de ateliere din București cu atelierul
„De-a siguranța rutieră în orașul meu”, un
proiect ce face parte din programul „Goodyear pentru siguranța celor mici” și
este implementat de Goodyear Dunlop Tires România în parteneriat cu De-a
Arhitectura.
„Ne-au fost alături, aşa cum ne-a obişnuit, firma Goodyear şi invitatul
acesteia, domnul Andrei Mitrașcă, pilot de curse. Copiii au fost încântaţi de
întâlnirea cu un pilot veritabil «în carne şi oase», l-au ascultat cu atenţie
şi au participat cu entuziasm la discuţii, fiind mândri să arate că regulile de
circulaţie nu le sunt străine. Am urmărit împreună două scurt-metraje despre siguranţa în trafic pe timp
de noapte, când vizibilitatea este redusă, și despre povestea «zebrei»
(trecerea de pietoni). Am exersat apoi informațiile învățate pe câteva intersecții
din jurul școlii, imaginându-ne ca traversăm strada, orientându-ne în spațiu,
amintindu-ne de expedițiile din jurul școlii sau refacând drumul de acasă către
școală. Am avut în calea noastră o mulțime de obstacole: salvare, polițiști,
culoarea roșie la semafor, drumuri cu sens unic, drumuri fără prioritate. Am
reușit însă să completăm testul «ca la şcoala de şoferi», cu gândul la momentul
când vom da acel examen şi ne vom lua carnetul de şofer, de-adevăratelea.” – arh. Ana Cosîmbescu
În Brașov, săptămâna „Şcoala altfel” a cuprins 2
ateliere, o lecție demonstrativă a cursului „De-a arhitectura MINI” – foarte gustoasă și două vizite
la fabricile Elmas și Holver.
„Am folosit foi de napolitane, pișcoturi și cremă de ciocolată și am
încercat să ne imaginăm o căsuță pornind de la povestea «Hansel și Gretel». Am
fost foarte surprinsă cât de repede «au crescut» căsuțele, cât de inventivi au
fost copiii și cât de frumos au ieșit proiectele. La început erau mai reținuți
în a-și linge degețelele (foloseau șervețele umede), dar încet-încet ne-am
dezghețat (eu am avut ciocolată și-n păr). Una peste alta copiii au fost
încântați de ce au făcut. La plecare căsuțele au fost luate acasă de către
părinți. Au fost și ceva lacrimi pe care le-am învins (mai cădea câte un
perete, un părinte «neatent» a desfăcut un acoperiș...), am mai «consolidat»,
am refăcut, toată lumea a plecat zâmbind. Cam aceasta a fost experiența
frumoasă petrecută cu minionii.” – arh. Mihaela Popovici
După atâta bricolat ne-am
declarat satisfăcuți și i-am lăsat pe copii să plece în vacanța de Paște cu o
valiză de abilități noi și cu mult entuziasm și inspirație! Mulțumim tuturor
cadrelor didactice care ne-au acordat un vot de încredere și și-au înscris
clasele la actvitățile noastre, tuturor arhitecților și studenților voluntari,
partenerilor și susținătorilor și, nu în ultimul rând, echipei care s-a ocupat
de organizare!
Asociaţia De-a Arhitectura a fost fondată în ianuarie 2013 de
către şase arhitecte şi îşi propune dezvoltarea şi promovarea educaţiei de
arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg în vederea conştientizării
şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Aici
rezultatele asociației de anul trecut: Raport 2015.
Mulțumim pentru susținere în săptămâna „Şcoala altfel: Să ştii mai multe,
să fii mai bun!” 2016:
⌂ Digital Spirit pentru sponsorizarea a 5
Ateliere de Scenografie
⌂ Goodyear Dunlop Tires România pentru
sponsorizarea Atelierului „De-a siguranța rutieră în orașul meu”
⌂ Tuturor arhitecților îndrumători: arh.
Aurelia Axente-Stan, arh. Mădălina Bold, arh. Corina Croitoru, arh. Andreea
Damian, arh. Mihaela Heroiu, arh. Ana Maria Olteanu, arh. Mădălina Petrescu,
arh. Viorica Popescu, arh. Ioana Rizea, arh. Monica Săbău, arh. Ana Săndulescu,
arh. Mihaela Tomescu
⌂ Tuturor arhitecților și studenților arhitecți
voluntari: stud. arh. Marilena Brastaviceanu, stud. arh. Teodora Corneanu,
arh. Corina Croitoru, stud. arh. Andreea Dincă, arh. Patricia Erimescu, stud.
arh. Elena Gudumac, stud. arh. Ruxandra Ivan, arh. Adelina Alexandra Marcu,
stud. arh. Anisia Mouhamed, stud. arh. Ionuț Paraschiv, stud. arh. Alexandra
Tornea, arh. Mihaela Popovici
Mulțumim pentru susținere în anul școlar 2015-2016:
⌂ Xella/Ytong: membru onorific De-a
arhitectura din anul 2015
⌂ Ordinul Arhitecților din România (OAR):
partener strategic
⌂ Uniunea Arhitecților din România (UAR):
partener strategic
⌂ Ordinul Arhitecților din România FT București:
pentru dezvoltarea cursului „De-a arhitectura în orașul meu” 2011-2013
⌂ FPSE: pentru dezvoltarea cursului „De-a
arhitectura în orașul meu” 2011-2013
⌂ Uniunea Arhitecților din România (UAR):
pentru finanțarea programului de pregătire al îndrumătorilor (arhitecți și
cadre didactice)
⌂ Holver: pentru programul „Creștem
împreună județul Brașov”
⌂ Greentek: pentru programul „Creștem
împreună județul Iași”
⌂ Zoiss: pentru programul „Creștem
împreună județul Constanța”
⌂ Elmas: pentru susținerea cursului „De-a
arhitectura la grădiniță”
⌂ CA Immo, Ceresit, Duraziv, Galateca, ING,
Magic Holiday, Ruukki, Simbio, Siniat, Star East Pet, Velux, Veranda:
pentru Expoziția Case Ciripite 2016 – ediția a II-a
⌂ ControlTech, DigitalSpirit, OminiClinic:
pentru că susțin educația în arhitectură
⌂ Semimaraton Sibiu: sponsorului
principal – XUX Investment SRL, celor 94 de donatori şi celor care au alergat
pentru noi – arhitecți, prieteni, copii⌂ Swimathon Bucureşti: sponsorilor
principali – Hansen şi Siniat, celor 55 de donatori şi celor care au înotat pentru
noi în echipele ARHimede și NOD Makerspace
⌂ Ciclaton: sponsorilor principali –
Vonino, Schneider Electric, Wordsurf, Spokes.ro, celor 60 de donatori şi celor
care au pedalat pentru noi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu