Muzeu,
naţiune, istorie.
Muzeul
Ţăranului Român, loc al memoriei disputate
Miercuri, 20
martie 2013, ora 18.00, Studioul Horia Bernea
Muzeul Naţional al Ţăranului
Român vă invită miercuri, 20 martie 2013, ora 18.00, în Studioul Horia Bernea,
la conferinţa Muzeu, naţiune, istorie. Muzeul Ţăranului Român, loc al
memoriei disputate. Conferinţa, care face parte din ciclul
Conferinţelor „Mircea Vulcănescu“, este susţinută de dr. Mihai Gheorghiu,
directorul general adjunct al Muzeului Naţional al Ţăranului Român.
Muzeul
Naţional al Ţăranului Român are o istorie lungă de peste un veac, o istorie
punctată, mereu, de crize şi de rezolvări subite, de dispute administrative,
ideologice, politice etc. O istorie turmentată, o istorie violentată, o istorie
care urmăreşte traseul sinuos al istoriei ţării şi al mentalităţilor societăţii
româneşti. Fondat în 1906 de Regele Carol I, avându-l, de la bun început, pe
Alexandru Tzigara-Samurcaş ca director, muzeul va fi, practic, o operă aflată
mereu în lucru, până la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial. Odată cu
instaurarea comunismului, muzeul va fi obiectul unor noi experienţe, care se
vor sfârşi cu desfiinţarea muzeului şi folosirea clădirii acestuia pentru
crearea muzeului PCR.
Alexandru
Tzigara-Samurcaş, fondatorul muzeului şi creatorul unei muzeografii extrem de
rafinate şi de moderne, este retras de la conducerea instituţiei în 1946.
Muzeografia sa era fundamentată pe o înţelegere a muzeului ca instituţie a
cărei principală misiune este educaţia. Muzeul trebuie să facă educaţia
culturală şi estetică a naţiunii şi trebuie să poată demonstra identitatea unei
culturi naţionale, trebuie să fie un templu şi o şcoală. Această concepţie este
legată de istoria culturii moderne româneşti, care a avut în centrul său
problema identităţii culturale.
Odată
cu reînfiinţarea muzeului fondat de Tzigara-Samurcaş, Horia Bernea, noul
director, va muta definitiv accentele, creând o muzeografie care va miza pe
experienţa estetică, aceasta fiind cea mai aptă să reveleze miza profund
spirituală a unei instituţii care trebuie să refacă memoria adevărată a unei
naţiuni eliberate de dictatul ideologic al materialismului dialectic.
Muzeografia berniană va fi, totuşi, profund contestată din mai multe direcţii:
din partea muzeografiei oficioase, îngheţate la anii ’70, criticând eliminarea
etnograficului pur şi explicit, precum şi din partea etnologilor şi
antropologilor, care vor acuza ceea ce vor califica drept exces al unui
estetism ruinător pentru „descrierea“ ştiinţifică a unei civilizaţii atât de
complexe.
Conferinţa
are ca miză demonstrarea tezei că muzeografia berniană are raţiuni distincte,
cel puţin tot atât de întemeiate ca şi cele ale pozitivismului etnografic şi
etnologic. Calificarea ca „loc al memoriei disputate“ provine din această mereu
reînnoită dezbatere şi contestare, chiar dacă nu foarte clar şi analitic pusă
în pagină de contestatari, a muzeografiei MNŢR. Inevitabil, o astfel de
instituţie, aflată la intersecţia atâtor interese epistemologice, ideologice,
administrative şi politice, ce privesc, toate, elementul fundamental al
identităţii, va fi permanent supusă contestării şi transformării.
Pentru
mulţi specialişti, ţăranul tradiţional este un construct ideologic sau
simbolic, fără nicio existenţă empirică, un fel de obiect vid, o ficţiune
pentru care nu există nimic empiric de dovedit. În fond, întrebarea
fundamentală este: a existat această fiinţă arhaică ce ar fi întemeiat
civilizaţia românească timp de un mileniu şi, dacă ea a existat, cum o putem
cunoaşte? „Programul Bernea“ încearcă un răspuns în afara oricărei teorii, ca
pură practică a căutării şi găsirii unui discurs adecvat unei memorii încărcate
de imagini şi de sens.
Care este relaţia discursului muzeal cu adevărul, care poate fi valoarea
de adevăr a unui discurs muzeal, relativ la ceea ce muzeifică, la lumea
pe care o priveşte pentru a o fragmenta într-o naraţiune – expunere? Este un
discurs muzeal adevărat sau fals? Dacă falsul ar putea fi relativ uşor de
depistat şi de demonstrat, valoarea de adevăr este extrem de greu de stabilit.
Muzeografia clasică şi pozitivistă a muzeelor etnografice îşi bazează pretenţia
de adevăr pe temeiul unei ordini care clasifică toate urmele acelei pierdute Lebenswelt
într-o sintaxă fără cusur: materii, forme, stiluri, tehnici, decoraţiuni,
obiceiuri, rituri etc. Adevărul trebuie să se nască aici din re-producerea
obiectelor şi a sintaxei originare într-o logică a unei expuneri fotografice,
pragmatice, fundate pe exerciţiul empiric al descripţiei etnografice şi
etnologice. Pozitivismul este aici garanţia exactităţii, a acurateței şi a
adecvării cu descoperirile făcute. Dar tocmai această exactitate trebuie
chestionată, pentru a putea afla dacă certitudinea ei este adevărul sau numai
propria limită.
Parteneri
media: 24-Fun, Radio Romania, Radio România Actualităţi, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio România Internaţional, RFI, Itsy
Bitsy, Zeppelin, Igloo, Arhitext, Observator cultural, Cultura, BeWhere!, TV City, LiterNet.ro, Hot News, webpr.ro, Port.ro, b365.ro, onlinegallery.ro, modernism.ro, www.ArtClue.net, www.artline.ro, www.artactmagazine.ro, www.decosieco.ro, www.daciccool.ro, www.inparc.ro, www.cooperativaurbana.ro, www.comunicatedepresa.ro, www.meidaiq.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu