Galeria ARTE
Episcopiei nr. 2-4, Bucuresti, Romania
Curatori: Horea Avram, Patricia Teodorescu
Proiectul lui Marius Tanasescu, “Daily Carnival” este o provocatoare celebrare vizualã, într-o cheie sarcasticã, a organicului, a repeţiei, a culorii și a corpului.
„Carnavalul” ar trebui sã fie, așa cum e de așteptat, o mascaradã, insã aici nu avem de-a face cu mãsti. Dacã totuși existã o sugestie a mãstii, aceasta este datã (in lucrarea „Every Day is A New Day”) de insãși faţa artistului fotografiatã la primul moment al zilei, timp de aproape un an. Rezultatul este o vastã compoziţie cuprinzând peste 300 de imagini: „diferenţã si repetiţie” la superlativ. Lucrarea este un perseverent exerciţiu – chiar dacã absurd – al autoexaminãrii, o manierã de a revizita și de a reevalua genul portretului în epoca „reproducerii mecanice” (intr-adevãr, imaginile sunt fotografii fãcute pe film).
„Carnavalul” implicã însã și corpul, și asta la modul cel mai fizic cu putinţã. În video-ul „Me and My Arrows”, artistul performeazã, aproape nud, la minus 8 grade Celsius, un Sfânt Sebastian corect din punct de vedere iconografic. Postura este cea cunoscutã: corpul dezbrãcat legat de un copac, faţa angelicã și impasibilã, clãdiri și „campanile” în fundal care sugereazã un peisaj urban renascentist. Dar, cu toatã aceastã adecvare, scena are mai degrabã o încãrcãturã ironicã: corpul nu este lovit de sãgeţi, ci de inofensive bile de paint-ball. Un gest ce submineazã, dintr-o singurã mișcare, atât clișeele reprezentaţionale ale Renașterii, cât și canoanele moderniste ale action-painting-ului. Mai mult, lucrarea e și un comentariu asupra mediumului însuși: „povestea” nu e spusã cu mijloacele picturii, ci cu cele ale video-ului, ale unui video editat dinamic, „tãiat” in stilul clipurilor, susţinut de fascinanta muzicã electro-acusticã a lui Gilles Dumont. Lucrarea este astfel o reflecţie criticã nu atât asupra martiriului și a hagiografiei, cât asupra statutului imaginii și a istoriei artei în general.
Mai e însã și o altã dimesniune (fotograficã) a carnavalescului – carnavalul ca spectacol al corpului: un corp feminin, aproape nud, imersat sau mai degrabã suspendat într-o scenã lichidã ce sugereazã visul. E vorba de „Sirena”, imaginea insãși a seducţiei și a vrajei, imaginea unui alt tip de realitate altminteri reprimatã in viaţa „normalã” din afara carnavalului.
Dar „Carnavalul” este și sãrbãtoarea „cãrnii”, a hranei și a trupului înaintea postului. Aceasta este de altfel zona în care se plaseazã seria de lucrãri „Design interior”: fotografii infãţișând maruntaie de animale redate in detaliile lor tulburãtoare. Dacã pe undeva aduce un omagiu întregii tradiţii a carnavalului, aceastã serie trece dincolo de lucrurile consacrate chestionând, provoacând și reinventând simboluri, de fapt, propunând o criticã vizualã a însãși ideii de consum.
Repetiţia joacã, așa dupã cum am amintit deja, un rol esenţial în creaţia lui Marius Tanasescu. Însã pe lângã seria de autoportrete muliple, avem de-a face cu alte lucrãri ale cãror efect se bazeazã pe strategii repetiţionale. Multe dintre aceste compoziţii se structureazã pe acumulãri ce adunã obiecte sau imagini diverse, cum ar fi ouã, lumini, gândaci, grãunţe, sau solzi, înscriind în imagine fragmente decorative, chiar spectaculare, ale vieţii curente. Titlul expoziţiei insuși vine sã adauge noi dimensiuni ideii de repetiţie și serialitate. Un carnaval de fiecare zi...
Însã spre deosebire de carnavalul tradiţional, „Daily Carnival” al lui Marius Tanasescu reprezintã nu atât un rãmas bun adresat cãrnii, ci mai degrabã o celebrare a acesteia.
Horea Avram
• Marius Tanasescu (n. 1972) este artist si istoric de arta. Traieste si lucreaza la Montreal si Paris. Mediile predilecte de exprimare artistica sunt fotografia, colajul si video-ul. Lucrarile lui au fost expuse la Bucuresti, Montreal si Tucson.
• Horea Avram (n. 1969) este critic de arta si curator independent din 1996. Curator pentru Bienala de la Venetia in 1999. In prezent este doctorand in istoria artei si comunicare la McGill University, in Montreal, Canada. Cerceteaza si scrie despre noile media, Mixed Reality, instalatie, reprezentare, estetica si toate legaturile dintre acestea.
• Patricia Teodorescu este artist si curator, managerul galeriei “Arte”. Lucreaza si creaza la Bucuresti. Abordeaza medii diverse cum ar fi fotografia, video-ul, pictura, sculptura si instalatia. A participat in expozitii personale si de grup la New York, Londra, Berlin, Chicago, Bucuresti, Viena, Luxemburg.
• “Arte” Gallery este o galerie independenta coordonata de Patricia Teodorescu. Galeria este in acelasi timp un spatiu expozitional si un loc al dialogului si al creatiei, un work in progress realizat cu participarea artistilor, curatorilor, teoreticienilor si a consumatorilor de arta in general.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu