sâmbătă, 16 iulie 2016

A apărut Revista Arhitext nr. 1/2016

China şi Europa: două culturi şi civilizaţii distincte care se întâlnesc la un moment dat în istorie şi se influenţează reciproc. Care a fost impactul Chinei asupra civilizaţiei europene şi cum a fost ea percepută de Europa în secolul al 18-lea? Cum s-a tradus impactul civilizaţiei occidentale asupra civilizaţiei chinezeşti în secolul al 19-lea şi 20-lea? Dar, mai ales, la ce rezultate a dus întâlnirea dintre cele două culturi în ultimii 25 de ani, definiţi în principal de sintagma globalizării, a supra tehnologizării şi a spectacolului mediatic şi digital? Cam acestea ar fi referinţele de la care a pornit acest număr.
Dacă iniţial Europa a perceput China ca pe o emblemă a minuţiozităţii şi preţiozităţii prelucrării materialelor, ca pe o civilizaţie «evoluată» din punct de vedere al tehnologiei de atunci, şi, mai ales, ca pe o cultură încărcată de o spiritualitate profundă, în ziua de azi, sintagma «Made in China» este deseori asociată produsului ieftin, «de plastic», toxic, destinat procesului societăţii de larg consum. Pornind de la o analiză a modului în care (re)definim azi societatea spectacolului, acest număr îşi propune să prezinte câteva aspecte ale percepţiei sintagmei «Made in China», să observe modul în care Europa se raportează la ea atunci când «exportă» arhitectură în China şi, «o importă» atunci când vrea să eticheteze identitatea chineză, pătrunsă adânc de embleme şi simboluri occidentale (pre)schimbate, îmbibată de consumism şi spectacol mediatic, dar care, în ciuda acestor etichete păstrează şi conştiinţa valorii. Chiar dacă natura, identitatea şi percepţia de sine a Chinei s-a schimbat în ultimele trei decenii sub impactul tehnologiei occidentale şi a modelului de consum oferit de capitalism, iar pavilionul chinezesc ce decora odată grădinile occidentale s-a (pre)făcut într-un dispozitiv mediatic, China are totuşi o tradiţie profundă pe care o poate revigora, oricând contextul i-o cere într-o formă adaptată nevoilor prezentului.
Proiectele selectate, grupate din două perspective diferite care pe alocuri glisează, 1.(De) Contextualizări / Transformări / Readaptări şi 2. Schimburi / Importuri, îşi propun să ilustreze sintagma «Made in China» din perspectiva societăţii de consum cu scopul de a sublinia, în interiorul ei, simbioza elementelor celor două culturi (orientală şi occidentală) în contextul globalizării, tehnologizării şi digitizării societăţii, când originea nu mai are neapărat relevanță chiar dacă tradiţia nu e fundamental uitată. Astfel, grupajul de proiecte porneşte de la (de)contextualizarea şi transformarea în conjunctura actuală a unor materiale şi motive tradiţionale chinezeşti / extrem-orientale precum hârtia, bambusul, dragonul, sau chioşcul, continuă cu prezentarea unor readaptări butaforice de tip «Plastic China» şi se încheie cu schimbul de idei şi forme dintre arhitecţii chinezi şi cei europeni. Toate aceste proiecte îşi propun să evidenţieze de fapt interşanjabilitatea unor repere culturale odată distincte, acum amalgamate, în vederea sublinierii pierderii relevanţei originii reperelor culturale sub impactul spectacolului mediatic şi digital al capitalismului occidental. Societatea spectacolului sacrifică tradiţii ancestrale, dislocă valori şi reconfigurează identităţi în favoarea succesului, acceptării şi a vandabilităţii lor pe piaţă sub forma unor branduri de succes. Iar în acest context, autorii, artişti sau arhitecţi, fac jocul acestui spectacol mediatic prin produsele pe care le «aruncă» în piaţă, chiar dacă uneori se poziţionează critic faţă de produsele consumului capitalist. Mă întreb dacă nu cumva, în acest context, sintagma «Made in China» nu poate deveni ea însăşi un fel de brand.
Extras din editorialul numărului 1/2016 al revistei. Autor: Mălina Conţu

CUPRINSUL NR. 1/2016

EVENIMENT
18 Am lansat Trienala de Arhitectură East Centric 2016!

ALTERNATIVE
12Agora Experiments

DE JUR ÎMPREJUR
16 MIHAI PIENESCU
1957, viaţa la sat.com

UAUIM
18 Sala de concerte a oraşului Bucureşti
30 ŞTEFAN PĂVĂLUŢĂ
Din loc în loc – proiect de diplomă


SOCIETATEA SPECTACOLULUI / MADE IN CHINA
36 MĂLINA CONŢU
Editorial
38 BOGDAN GHIU
Marea Împăcare
The Great Reconciliation
42 MĂLINA CONŢU 
Societatea spectacolului azi.
Expansiunea modelelor americane 
45 MĂLINA CONŢU 
Societatea spectacolului şi filmul
47 ANDREW VALKO
Cinematografele drive-in
48 SABIN BORȘ
Trans-estetică, sau Re-politizarea artei: Ming Wong
52 MĂLINA CONȚU
Peisajul tradiţional
55 CRISTIANA TĂTARU
China şi Europa. Au fost odată două culturi 

DECONTEXTUALIZĂRI / TRANSFORMĂRI / READAPTĂRI 
Materiale tradiţionale 

61 PENDA
Pavilionul tulpinilor 
64 VO TRONG NGHIA ARCHITECTS
Sala de conferinţe a staţiunii Naman

66 STEVE MESSAM
Pod de hârtie
68 STEVE MESSAM
Podul de hârtie din China

Motive tradiţionale
70 PHILIP BEESLEY
Chun Long Tiao
72 STUDIO LIBESKIND
Pavilionul Vanke 
74 JOHN WARDLE ARCHITECTS
Pavilionul roz 
76 ATELIER YOK YOK + ULYSSE LACOSTE
Bolţi textile 
78 FLORENT ALBINET & ELISE MORIN
Pluta Walden 

Plastic China / OZN-uri / Butaforii

82 HQ ARCHITECTS
Warde
84 DAN CORSON
Nebulos 
86 BUREAU A
Steelhenge
88 CARSTEN HÖLLER
Tobogane izometrice
90 JOKO AVIANTO
Copaci uriași
92 NAS ARCHITECTURE
Refugiu 
94 GRAYSON PERRY & FAT ARCHITECTURE
O casă pentru Essex
96 AMBS ARCHITECTS
Poarta din Basra
97 CHARLES PÉTILLON
Bătaia inimii
98 CAO HUI
Vreau să mă joc de-a Dumnezeu
100 JOSÉ LUIS TORRES
Acumulări debordante 


SCHIMBURI 
Arhitecţi europeni în china
105 CHRISTIAN DE PORTZAMPARC
Clădirea-semnal pentru Christian Dior

107 MVRDV
Viitorul Hutong
Arhitecţi chinezi care lucrează în manieră europeană 
110 PEOPLE'S ARCHITECTURE OFFICE
Casa care conectează curtea
112 VECTOR ARCHITECTS
Biblioteca de la malul mării, Qinhuangdao
114 BIO-ARCHITECTURE FORMOSANA
Campusul Centrului de Inovaţie din Taiwan MOEA
116 DESHAUS
Muzeul Long (West Bund)

PROIECTE EAST CENTRIC 
122 WOWHAUS
Teatrul Stanislavski
127 AB FORUM
Muzeul de arheologie – expoziţia permanentă
130 G. NATKEVICIUS & PARTNERS
Locuinţă unifamilială în Minsk
134 SYMBIOTICA
Laboratorul Veterinar Central

138 ATELIER 111 
Casa fratelui
142 TIMOTIJEVIĆ – PETROVIĆ 
Centrul regional al patrimoniului industrial

Preţul unui exemplar este de 24,56 lei (144 pagini full color).

Revista poate fi achiziţionată din librările Cărtureşti din toată ţara sau direct de pe site-ul nostru www.arhitext.com/shop/Reviste-c64.html



Pentru a deveni abonat Arhitext, găseşti toate detaliile pe site: www.arhitext.com/contact/abonamente


Niciun comentariu: