luni, 12 ianuarie 2009

«As soon as I open my eyes I see a film»/ «De indata ce deschid ochii vad un film»



15 Ianuarie- 14 Februarie 2009

curator Ana Janevski

Deschiderea evenimentului: Joi, 15 Ianuarie ora 19.00

Centrul de Introspectie Vizuala, Str. Biserica Enei nr.16, sector 1, Bucuresti
www.pplus4.ro

Program: Miercuri-Joi: 14.00- 18.00; Vineri-Sambata: 12.00 -17.00

Expozitia «As soon as I open my eyes I see a film»/ «De indata ce deschid ochii vad un film» organizata de Muzeul de Arta Moderna din Varsovia in aprilie-iunie 2008 a explorat directiile critice si ale noilor media in productiile artistice din Iugoslavia anilor 60 si 70.

Proiectul de la Bucuresti ofera o selectie de filme produse in cine-cluburile din Split, Zagreb si Belgrad in anii 60 marcate de personalitatea unor artisti ca Mihovil Pansini, Vladimir Petek, Ivan Martinac, de video experimente din anii 70 (Sanja Ivekovic, Dalibor Martinis, Nusa i Sreco Dragan), precum si o selectie de filme ale artistului si regizorului croat Tomislav Gotovac.

Deschiderea evenimentului va fi insotita de o scurta prezentare a curatoarei expozitiei, Ana Janevski. Intitulata «Conflicte, politici, constructie, intimitate, obsesie», prezentarea pune in discutie situatia Muzeului de Arta Moderna din Varsovia, creat in aprilie 2005, care a devenit, inainte de finalizarea constructiei sale (planuita pentru 2014), scena unui conflict care a impartit in doua tabere comunitatea artistica, cea arhitecturala si cea politica.

Muzeul ocupa in acest moment un spatiu temporar in Varsovia (un fost magazin de mobila intr-un bloc de apartamente) si functioneaza ca o platforma pentru proiecte interdisciplinare experimentale, colaborative si bazate pe proces, lasand loc unor noi directii in practica muzeala si curatoriala.

Punctul de pornire al expozitiei «As soon as I open my eyes I see a film»/ «De indata ce deschid ochii vad un film» a fost reflectarea fenomenului filmului (neconventional, experimental, underground, alternativ, toate denumirile sunt legitime) de amator in cine-cluburile anilor 60.

Interactiunea dintre film si arta a propus o noua perspectiva in examinarea schimbarilor radicale ale expresiilor si comportamentelor artistice, care au refuzat tendintele artei oficiale in mod fatis si cu ironie, fie ca ne referim la practicile artistice ale anilor 60 sau la activitatile cine-cluburilor perioadei «Noilor Practici Artistice» din anii 70.

Pozitia marginalizata a cine-cluburilor, ca centre periferice si fara pretentii, a sporit libertatea de creatie, oferind scenei de avangarda lucrari cvasi-subversive pentru contextul social al vremii. Inovatiile formale ale filmelor experimentale nu trebuie insa luate in considerare doar din perspectiva formalismului lor, ci este necesar sa se gasească noi legaturi cu premisele lor de cercetare, reflexivitate si abordare analitica.

Evenimentul este parte a programului «Regional Express. Strategii institutionale, artistice si curatoriale in Europa Centrala si de Est».

Organizator : Centrul de Introspectie Vizuala Bucuresti/ Asociatia pepluspatru
Cu sprijinul: Institutul Polonez din Bucuresti, Centrul European de Cultura Sinaia, Ambasada Republicii Croatia, MGT, Wacom, Square Media, Uniunea Artistilor Plastici

Parteneri media: 24FUN, REPUBLIK, Arhitectura, Arhitext, 9AM News, feeder.ro, liternet.ro, metropotam.ro

Centrul de Introspectie Vizuala este un centru independent de cercetare, productie artistica si teoretica fondat in Bucuresti de un colectiv de artisti si curatori.

Niciun comentariu: