UrbanEye Film Festival 2016
aduce la București documentare premiate, filme în competiție,
workshopuri și dezbateri despre orașele
în care locuim
Printre documentarele celei de a treia ediţii se numără The Destruction of Memory, A Walnut Tree și The Infinite Happiness. UrbanEye Film Festival va avea loc în București, între 16 – 20 noiembrie 2016, la Cinema Elvira Popescu și Cinemateca Eforie.
UrbanEye Film Festival aduce la București
cinci zile de filme și discuții
despre diferite teme legate de oraș, felul în care sunt modelate și despre oamenii care le locuiesc. Peste douăzeci de filme documentare
premiate fac parte din programul festivalului, majoritatea fiind proiectate în
premieră pentru țara noastră. Acestea sunt împărțite în patru categorii, în funcție de subiectele pe
care le abordează: Memorie, Acasă, Apă și
Portrete de Arhitecți. În plus, în competiția
pentru Premiul UrbanEye 2016 intră
filme care vorbesc despre realitățile arhitectural-urbane din România.
Sub tema Memoriei sunt grupate o serie de
documentare care prezintă importanța patrimoniului în crearea unei identități,a
atașamentului comunității,
dar și fractura produsă în urma distrugerii
acestuia.Filmul din deschiderea festivalului, The Destruction of Memory (r. Tim Slade, USA, 2016), ridică o
problemă extrem de importantă: distrugerile culturale din timpul războaielor și efectul pe care acestea îl au asupra memoriei și
identității comunităților. Franco’s Promise (r. Marc Weymuller,
Franța / Spania, 2013) spune povestea unui oraș din Spania dispărut în urma conflictelor care au măcinat țara și relocat de dictatorul Franco la o distanță de câțiva kilometri, în urma unei promisiuni pe
care acesta a făcut-o locuitorilor, iar Autopcity
(r. Ștefan Rusu, Republica Moldova, 2015) este un
documentar investigativ ce explorează un oraș
în derivă: Chișinău.
Documentarele din
categoria Acasă oferă variante
diferite ale acestei sintagme. Fie că este vorba de dislocările forțate datorate războaielor sau ecologice generate de oameni, fie
generate de dezastre naturale, filmele arată legătură existentă cu “acasă”: A Walnut Tree (r: Ammar Aziz, Pakistan,
2015) intră într-o tabără de refugiați și ascultă poveștile unei familii de pakistanezi despre țara natală, iar The Babushkas
Of Chernobyl (r. Holly Morris & Anne Bogart, SUA, 2015) duce privitorii
în mijlocul unei comunități de femei care locuiesc în zona interzisă
de la Cernobîl în ciudat radiațilorputernice. Fallen City (r. Qi Zhao, China, 2014) urmărește
răspunsul Chinei la cutremurul istoric din 2008 care a dârâmat aproape în
totalitate orașul Beichuan din regiunea Sichuan.
În categoria Apă sunt grupate filme care discută
importanța acestui element natural în viețile oamenilor și ale orașelor:
H2Omx (r. José Cohen, Lorenzo
Hagerman, Mexic, 2013) urmărește criza de apă prin care trece un mega-oraș în care, paradoxal, plouă foarte des - Mexico City; Watermark (r. Jennifer Baichwal, Edward
Burtynsky, Canada, 2015)este un documentar uimitor despre rolul apei pentru
planeta noastră, plin de imagini și perspective filmate în ultra HD, iar Lost Rivers (r. Caroline Bâcle, Canada,
2012) aduce în discuție râurile urbane, până nu de mult extrem
de importante în viața orașelor.
O constantă a
festivalului rămâne categoria Portrete
de Arhitecți, în care sunt incluse filme ce poartă spectatorii în lumea unor
arhitecți cunoscuți: Getting Frank Gehry (r. A.P. Komen,
Karen Murphy, Australia, 2015), spune controversata poveste a primei clădiri pe
care arhitectul Frank Gehry a ridicat-o în Australia, Amare Gio Ponti (r. Francesca Molteni, Italia, 2016) e un portret
profesional, dar și personal, al unuia dintre cei mai cunoscuți arhitecți italieni, iar The Oyler House: Richard Neutra’s Desert Retreat (r. Michael Dorsey,
SUA, 2012) și The
W.I.N.D. House (r. A.P. Komen, Karen Murphy, Olanda, 2015) explorează relația dintre client și arhitect.
O proiecție specială va fi documentarul The Infinite Happiness (2015, Franța / Danemarca), în regia duo-ului creativ Ila Bêka și Louise Lemoine, un documentar care explorează complexul rezidențial 8 HOUSE, construit de arhitectul danez Bjarke Ingels (BIG) în
suburbiile din Copenhaga. Filmul poartă spectatorii prin apartamentele și viețile fascinante ale celor care populează
această clădireaparte.
În Competiția
UrbanEye 2016 intră nouă
scurt și mediu metraje în care clădiri, orașe sau spații din România joacă un rol important: Blocul (r. Maria Șalaru,
România, 2016), Diametrala. Șantier
în lucru (r. Dragoș Lumpan, România, 2016),Giant
(r. Salla Tykkä, Finlanda, 2014), Iași
Memories (r. Romulus
Balazs, Franța, 2016), Ia altitudine (r. Olimpiu Vuia, România, 2015), The Last Key Holder (r. Dorota Mazur,
Robert Migas, Polonia, 2016), The Marble
Village (r. Ioana Dorobanțu, România, 2011), Up Stairs (r. Alina Ușurelu, România, 2016) și White is The New White (r. Mihnea Rareș Hantiu, România, 2016).
Biletele pot fi achiziționate direct de la Cinema Elvira Popescu și online pe Eventbook aici: https://eventbook.ro/program/urbaneye
Proiectul UrbanEye a fost inițiat în 2014 ca platformă de discuție despre oraș prin intermediul filmului, dediată nu doar profesioniștilor din domeniu, ci oricărui locuitor interesat de orașul în care trăiește. Festivalul de film UrbanEye este un
proiect al asociației ARTA în dialog. A treia ediție a festivalului este un Proiect cultural finanțat în cadrul Programului culturalBucurești - Orașul in-vizibil și co-finanțat de Ordinul Arhitecților din România din timbrul
arhitecturii.
Pentru mai multe detalii:
Organizator:
Proiect cultural finanțat în
cadrul Programului cultural București - Orașul in-vizibil:
Proiect co-finațat de:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu