Un grup de designeri,
programatori, specialiști în fabricație și tehnologii interactive au construit
împreună, în cadrul unui proiect realizat de Modulab cu sprijinul AFCN, prima
expoziție românească de instalații interactive. Expoziția Symbiomorphogenesis
pune în discuție simbioza dintre oameni și tehnologie și noile tipuri de relații
specifice erei tehnologice pe care nu am avut timp să le asimilăm la nivel
cultural sau psihologic din cauza ritmului de evoluție extrem de rapid. Toate
instalațiile din cadrul expoziției sunt interactive și funcționează doar în
relație cu vizitatorii - mișcările, sunetele, culorile și tiparele
comportamentale ale acestora sunt interpretate de instalații și redate în
propriul lor comportament. Fiecare mișcare generează o reacție din partea mașinilor
ce comunică și răspund nu doar oamenilor, dar și între ele. Vernisajul va avea
loc joi, 14 noiembrie, ora 19.00 la MNAC.
Expoziția în sine funcționează ca
o formă complet nouă de habitat, în care organismele nu sunt exclusiv organice,
dar și tehnologice. Acestea din urmă sunt dotate cu sisteme nervoase
artificiale (camere, senzori de lumină, culoare, mișcare etc.) și capabile de o
reprezentare a realității specifică. Symbiomorphogenesis instanțiază o formă
complet nouă de habitat, în care organismele nu sunt exclusiv organice, dar și
tehnologice. Acestea din urmă sunt dotate cu sisteme nervoase artificiale
(camere, senzori de lumină, culoare, mișcare etc.) și capabile de o
reprezentare a realității specifică. Designul și tehnologia ne reconfigurează
interacțiunea cu mediul ambiental, care tinde să devină aproape în totalitate
augmentat tehnologic și un produs de design. Mecanismele noastre evolutive reacționează
la acest tip de habitat, generând noi fenomene psiho-fiziologice și o patologie
specifică. Optimizarea vieții cotidiene prin intermediul tehnologiei ne oferă
însă o serie de avantaje evolutive.
Lățimea de bandă a conștiinței
care până recent era ocupată de procesarea problemelor legate de hrană, adăpost
sau securitate este acum liberă pentru demersuri creative, contemplative și
exploratorii. Ne schimbă tiparele comportamentale, deci și pe cele neuronale,
modificând astfel inclusiv morfologia creierului prin fenomenul de
neuroplasticitate. Ne folosim de tehnologie pentru a escalada noi culmi ale
evoluției speciei umane și contribuim, prin însuși acest fapt, la dezvoltarea și
evoluția tehnologiei, care tinde să ne acapareze viețile. Am ajuns în punctul
în care nu știm cine controlează pe cine, cert este că tehnologia are un ritm
de evoluție mult mai rapid.
Seria de workshopuri Symbiomorphogenesis
explorează diferite forme de simboză între om și tehnologie, între oameni, prin
intermediul tehnologiei, și între diferite tipuri de tehnologii, prin
intermediul oamenilor. Rezultatul este o expoziție de design interactiv ce funcționează
în simbioză cu vizitatorii, ale căror mișcări și caracteristici vizuale sunt
absorbite, prelucrate și redate în timp real în comportamentul entităților
tehnologice.
Pentru realizarea acestui proiect
a fost mobilizat un grup de câteva zeci de artiști români de diverse
specializări (designeri graficieni, specialiști în design generativ,
programatori, specialiști în fabricație sau în tehnologii de interactivitate)
care au lucrat în mod colaborativ pe toate nivelele proiectului. Conceptul de
simbio-morfogeneză a fost dezvoltat în urma repetatelor întâlniri și discuții,
documentat pe un grup de Facebook, structura desfășurarii workshopurilor a fost
aleasă împreună cu participanții.
Instalații:
Protocorda Sapiens este un organism dodecaedric format dintr-o alăturare de
celule neregulate ce se hrăesc cu informație, care a evoluat prin acumulare de
cunoaștere. Analizează în permenență entitățile ce îi calcă teritoriul și
centralizează toate datele despre ele, pe care le transmite către centrul de
memorie al instalației. Acolo, informația este transformată în lumină,
călătorind printr-o rețea neuronală în care sinapsele se formează succesiv, iar
pe măsură ce primesc impulsul celei dinainte, creează un butterfly effect
generat de factorul disturbant, omul. Imaginile generate de instalație se conformează unui cod în
Processing care folosește ca imput culorile vizitatorilor și redă un automat
celular, adică un sistem de celule de dimensiuni diferite, definite în raport
cu celulele vecine, dispuse într-o grilă. Celulele au definite două stări de
existență (sunt vii sau moarte). Starea celulei este determinată de setul de
celule adiacente (vecine), astfel, înaintând în timp, noi generații de celule
sunt create, în funcție de niște reguli fixe (de obicei, funcții matematice),
care determină starea fiecăreia. (Mădălin
Gheorghe, Ana Cârlan, Victor Popescu, Paul Popescu)
Cromostamen Terrens
este o vietate pulsatorie animată de interacțiunea cu oamenii și fenomenele
ambientale. A evoluat dintr-o carapace statică, dobândind libertate de mișcare,
iar organele îi sunt animate de aer comprimat controlat de forța generată de
fenomenele din mediul apropiat și prezența oamenilor, care-i devin automat
simbionți. Dotat cu flexibilitate și sensibilitate, Cromostamen Terrens se
hrănește cu informații legate de mișcarea oamenilor din jur, pe care le
transpune în picturi pe podeaua galeriei din pigmenti ce tin loc de polen.
Pentru că morfologia ei cinetică intră în contrast cu estetica materialelor
folosite (materiale reci, glossy, antropice), rezultatul este o structură rece
care arată și se aude artificial, dar care se mișcă și respiră natural. (Andrei
Ivănescu, Vlad Osiac, Paul Popescu, Mădălina Oprica, Livia Zaharia)
Colorivoris este o plantă artificială camuflată într-un obiect comun (beanbag) care transformă orice ființă care se așează în simbiont, devorâdu-i culorile. Ființa este imobilizată iar informația este digerată și regurgitată sub forma unor efecte vizuale pe corpul persoanei, care se scurg spre centrul expoziției. Această sevă informațională ce poartă ADN-ul culorilor simbiontului este apoi integrată în procesele vizuale ale celorlalte entități ale habitatului, hrănind întregul ecosistem. (Virgil Ilian, Mădălina Oprica, Livia Zaharia)
Instalații: Mădălin Gheorghe, Paul
Popescu, Ana Cârlan, Vlad Osiac, Andrei Ivănescu, Andrei Răducanu, Virgil
Ilian, Alex Andi, Matei Victor Popescu, Andrei Mitișor, Mădălina Oprica, Livia
Zaharia
Participanți workshopuri: Andreea
Dumuță, Stelian Dobrescu, Ana-Maria Grigoriu, Laurenția Ghiță, Alexandru
Criatea, Claudiu Cobilanschi, Mihai Neg, Andrei Antonescu, Anca Stirbacu, Katia
Guzun, Cosmin Voicu, Matei Bacanu, Iris Popescu, Alex Cristea
Organizator:
Modulab
Coordonator proiect: Ioana Calen
Proiect Finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN)
Parteneri: MNAC Bucharest, LOOT, KRAUTZproduction - debitari cu jet de apa, The Plot, QualMedia
Coordonator proiect: Ioana Calen
Proiect Finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN)
Parteneri: MNAC Bucharest, LOOT, KRAUTZproduction - debitari cu jet de apa, The Plot, QualMedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu