Ferestrele și rulourile decorative
și parasolare pe care le folosim spun totul despre felul
în care locuințele noastre se
prezintă lumii, sunt de părere designerii care alcătuiesc cunoscutul cuplu
GamFratesi. În calitate de membri ai juriului în concursul VELUX International
Design Award, aceștia sunt nerăbdători să
descopere idei noi cu privire la designul rulourilor decorative și parasolare pentru ferestrele de mansardă VELUX, idei care ar putea să le
reconsidere pe cele actuale.
Stine Gam și Enrico Fratesi care alcătuiesc duo-ul
danezo-italian cunoscut sub numele de GamFratesi, au cunoscut din proprie
experiență cât de dificil
este pentru tinerii designeri să debuteze în carieră.
De aceea, au susținut cu entuziasm
să participe în calitate de membri ai juriului la concursul VELUX International Design Award pentru care
perioada de înscriere se încheie la finalul acestui an.
O
oportunitate pentru descoperirea de talente
“Concursurile de
design sunt exterm de importante,” afirmă Fratesi, “pentru că oferă accesul
studenților designeri
către companiile comerciale. Cine are idei bune – însă nu dispune de relații sau bani pentru
a le susține – are ocazia
prin aceste concursuri de a-și etala talentul și de a dezvolta relații de colaborare cu diverși producători privați. Chiar și cei care nu câștigă premii
beneficiază de experiența acumulată cu această ocazie.”
Cei doi designeri și-au făcut debutul
în domeniu tocmai în urma unui astfel de concurs. De la începutul carierei și până în prezent
lucrurile s-au derulat cu rapiditate pentru GamFratesi. Chiar dacă sunt încă
tineri, și-au câștigat o poziție solidă în
industrie și semnează deja colecții de mobilier
create împreună cu firme ca Ligne Roset, Casamania și Gubi.
“Concursul VELUX International Design Award este interesant pentru
noi pentru că ne provoacă să privim din alt unghi obiecte pe care le vedem
zilnic în locuințe și birouri.
Într-adevăr, rulourile decorative și parasolare au o
funcție importantă într-o încăpere – ele controlează accesul luminii
naturale în interior și ne ajută să stabilim granițele dintre mediul
interior și cel exterior. Mai mult decât atât,
ele au potențialul de a facilita interacțiunea armonioasă
dintre lumină, mobilă, materiale și texturi.”
Abordări diferite în fiecare tară
Europeană
Având naționalități europene
diferite, cei doi designeri înțeleg faptul că
abordările și interpretările cu privire la rulouri și jaluzele pot fi
diferite în funcție de țară. ”Soarele este
foarte puternic în sudul Europei, așa că produsele
parasolare sunt o necesitate pentru filtrarea luminii. Tot aici, există și tradiția de a proteja
vizual interiorul unei locuințe.
În Scandinavia în schimb, lucrurile stau invers. Ferestrele de
dimensiuni mari sunt stipulate prin lege, iar oamenii sunt mult mai obișnuiți să își deschidă vizual
locuințele către exterior – atât din punct de vedere arhitectural cât și social.”
GamFratesi speră că acest concurs organizat la nivel european să
expună pe larg tradițiile și experiențele diferite privind
utilizarea produselor decorative sau de protecție solară deoarece
studenții vor explora și prezenta idei
care se nasc din propriile experiențe. În plus, sunt
nerăbdători să cunoască ideile noi care se vor naște cu această
ocazie, tinerii designeri fiind mult mai puțin influențați de ideile
preconcepute referitoare la rulouri decorative și parasolare în țările de origine.
Se prevăd soluții complet noi și inovative.
“Noi nu credem neapărat în curente,” a continuat Fratesi, “însă
existe linii de dezvoltare care par să conducă în aceeași direcție. Una dintre
acestea se referă la calitate în mod special. Criza economică recentă ne-a
făcut să ne dorim produse care durează mai mult și să alegem acum
mai mult ca înainte produse de o calitate superioară. O altă direcție pe care am
observat-o este cea de revenire la materiale naturale și de simplificare.
Materialele și culorile naturale – în comparație cu cele glossy -
sunt tot mai des întâlnite în cazul textilelor.”
Regândirea
modelelor de rulouri decorative și de protecție solară
Conform celor declarate
de reprezentanții VELUX,
concursul VELUX International Design Award exprimă înclinația continuă a
companiei de a experimenta în vederea dezvoltării de noi produse. Compania
VELUX se bazează pe ideea originală că un experiment este mai util decât o mie
de păreri.
Se speră ca prin
acest concurs, vom vedea modul în care cea mai nouă generație abordează
redefinirea rulourilor decorative și parasolare prin
experimentare.
În plus, se dorește ca tinerii
designeri să învețe cât mai mult în urma punerii în
practică a creativității lor într-un mod liber și în limita unor
cerințe clare.
Concursul VELUX International Design Award va evalua proiectele
participante prin prisma a patru criterii: inovație, calitatea vieții, sustenabilitate și potențial de
aplicabilitate.
“Calitatea vieții este un aspect
foarte important pentru un designer, ” crede Fratesi. “Vrem să creăm obiecte
care să îi facă pe oameni să se simtă bine. Sustenabilitatea este un element
esențial care trebuie inclus în produs; nu înseamnă neapărat că se
vor folosi doar materiale reciclabile, însă materiile prime trebuie folosite
astfel încât reziduurile să fie minimizate iar refolosirea materialelor să fie
maximizată. Inovația vine din inimă și credem că mulți studenți se vor gândi nu
doar la noi materiale ci și la noi forme și mesaje cu înțelesuri inedite
care vor aduce un suflu fresh. Potențialul de
aplicabilitate, de valorificare este un aspect unde studenții designeri nu au
acumulat exteriență, însă va fi rolul juriului să îl
descopere și să îl evalueze.”
“Având participanți din întreaga
Europă, ne așteptăm ca acest concurs să propună noi
modele revoluționare de rulouri decorative și parasolare”,
concluzionează Fratesi. ”Cine știe, este posibil
ca unii dintre studenți sa vina cu o perspectiva noua asupra
modului nostru de a privi de interior spre exterior si din exterior in
interior!
Materiale de presă
Accesați VELUX Media Centre la adresa
press.velux.com pentru a descărca informații, filme,
fotografii și alte material de presă.
Urmăriți-ne pe twitter.com/velux și
facebook.com/velux precum și pe site-ul
oficial al VELUX International Design Award designaward.velux.com și
designaward.velux.com/community.
Despre VELUX România
Prezentă pe piaţa din România de mai bine de 16 ani, compania VELUX
România comercializează cea mai vastă gamă de ferestre de mansardă, potrivite atât
acoperişurilor înclinate cât şi celor terasă, jaluzele,
rulouri decorative şi parasolare, produse de instalare şi izolare termică,
dispozitive de comandă şi control.
Prin produsele inventate şi dezvoltate în ultimii 70 de ani,
contribuim la îmbunătăţirea climatului interior al spaţiilor de locuit, aducând
lumina naturală şi aerul proaspăt în interiorul mansardei. La nivel de grup,
compania VELUX a dezvoltat propria viziune despre locuinţele
sustenabile – cunoscută sub denumirea de Casă Activă – ce presupune construirea
de clădiri care produc mai multă energie decât consumă, asigurând în acelaşi
timp un mediu mai sănătos, mai curat şi mai sigur.
Mai multe pe www.velux.ro și pe
www.velux.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu