vineri, 14 decembrie 2007

am fost si la Timsioara

Am fost si la Timisoara...

Dupa 12 ore de drum, dupa incantarea de a vedea Portile de Fier, Dunarea in splendoarea ei, Caransebesul si Lugojul, Timisoara ni s-a deschis in fata cu un cer insangerat a carui frumusete nu a putut-o surprinde cu adevarat aparatul foto.










Ne-am cazat la un hotel minunat (aflat printre proiectele inscrise la Premiile Arhitext de anul acesta) si am iesit in oras.

Luminite colorate si zambete discrete m-au facut sa simt atmosfera de sarbatoare care a cuprins orasul acum, in preajma Craciunului.


















Am stabilit detaliile organizatorice pentru a doua zi si am mers la conferintele din Aula Magna a Universitatii. Ioan Andreescu era la pupitru. Prezenta un proiect din Amsterdam care iti lua ochii – fatade ale caror culori se schimba in functie de intensitatea luminii solare, parcuri elaborate in care te “pierdeai”... Am intrat in stare. Venisem totusi la un eveniment legat de arhitectura. Si asta vedeam. O arhitectura (la care chiar daca nu ma pricep) te facea sa visezi cu ochii deschisi la o plimbare linistita.. si culmea! Chiar asta lipsea din imagini – oameni care se bucurau de acele spatii, care sa se plimbe fara griji prin locuri care pentru mine sunt (pentru moment) inaccesibile.

Cum bine a punctat domnul Zachi: “Unde-s oamenii?” . Erau si ei, dar in interiorul cladirilor, in parcari, in masini, in drum spre casa, oriunde altundeva, numai afara, sub cerul liber nu. Pentru toate exista o explicatie si s-a incercat o discutie pentru oferirea acesteia. Studentii aflati in sala au luat si ei cuvantul si au oferit pareri – spre surprinderea mea pareau chiar implicati – pareri pertinente si chiar sustinute. Se crease o agitatie placuta, o discutie interesanta. Dar timpul era limitat si mai urma o prezentare. Rares Dragan i-a urmat domnului Andreescu si ne-a vorbit despre campuri informationale, despre fatade de cladiri care raspund (cu ajutorul unor camere de luat vederi, unor senzori si altor inventii tehnologice) la mediul inconjurator, care te proiecteaza pe ecrane mari, care iti pot transmite mesaje (culturale, publicitare, etc.). O altfel de comunicare, de manipulare cum s-a discutat ca ar putea fi. Manipulare, manipulare, dar sa stim si noi! :)

Seara s-a incheiat la o masa de 4 stele intr-o atmosfera mai mult decat placuta, unde fiecare a avut ce discuta, ce invata, ce “fura” din celelalte discutii. Am plecat obosita in camera lasandu-i pe cei mai putin obositi sa continue...

Sambata am inceput in forta: am montat expozitia Vlad Arsene la Centrul ATU din cladirea Operei, zona centrala a Timsioarei. Cativa studenti ne-au ajutat si lucrurile au mers foarte bine. Am fugit repede catre Carturesti unde avea loc lansarea numarului 11 al Arhitext si dezvaluirea proiectelor noastre viitoare (si nu numai ale noastre, pentru ca era ziua revistelor de arhitectura si toate revistele importante de gen aveau reprezentanti: dl Ghenciulescu ne-a vorbit de aparitiile editoriale ale Arhitectura, dl Andresoiu despre Igloo, evenimentele si publicatiile lor si dl Ionasiu despre de-arhitectura si evident, evenimentul in cadrul caruia se desfasura aceasta prezentare: Anuala de arhitecura Timisoara).

Am mers catre Ordinul Arhitectilor unde am montat expozitia Radu Mihailescu. Totul era pregatit pentru vernisare.

Ne-am linistit pentru cateva minute la o pizza calda (si foarte sarata din pacate) si ne-am incarcat bateriile pentru seara incarcata ce urma.

La orele 17 a avut loc vernisajul expozitiei Provocarile modernitatii tarzii. Sala era plina. Toata lumea statea cuminte si asculta prezentarea facuta de dl Zachi dupa care, a inceput forfota. Panourile erau fotografiate, studiate, comentate. In traseul propus de noi pentru vizualizarea intregii expozitii s-au inscris cateva zeci de oameni care auzisera de Vlad Arsene, il cunosteau sau doar ii stiau lucrarile.

Au fost prezenti atat cunoscatori si admiratori infocati cat soi persoane care vedeau pentru prima data lucrarile arhitecului. Placerea de a fi vazut expozitia insa se citea pe fata tuturor. A fost un succes! Din nou, si sunt convinsa ca de fiecare data cand vom avea aceasta expozitie, va fi la fel de bine.

Inca mai erau oameni in sala de expozitie cand am plecat in pas grabit catre Ordinul Arhitectilor. Altii mi-o luasera inainte pentru ca ajunsa acolo, sala era plina si intrarea “blocata”. Radu Mihailescu, alaturi de dl Zachi si dl Herczeg vorbeau linistiti despre o alta expozitie de succes a Arhitext. Este totusi unul de-al lor. Radu Mihailescu, arhitect timisorean, le-a oferit acestora unul dintre cele mai atractive puncte de intalnire din oras, chit ca este un mall. Dar e altceva!

Dupa ce toata lumea prezenta a avut timp sa admire lucrarile expuse ne-am retras la etaj pentru o discutie despre mass media, modalitati de promovare a arhitectilor, management de eveniment si nu numai. Invitati speciali, directorii revistelor de specialitate, care printre altele, sunt toti arhitecti. Studentii prezenti au fost tacuti pana cand li s-a dat un imbold sa vorbeasca si sa-i spuna punctul de vedere. Erau insa cu gandul deja plecat catre Balul care li se pregatea, asa ca discutia nu s-a mai prelungit.

La Bal, dupa vreo 15 min de cautare prin campus, am asezat revistele pe o masuta la intrare si ne-am amestecat un pic prin multime sa “luam pulsul”. Lumea era incantata. Stiau ca li se pregatesc suprize si nu prea indrazneau sa dea tonul la distractie, dar ce-a urmat dupa ce-am plecat noi... numai ei stiu, pentru ca noi ne-am indreptat spre Taverna.

Va urma....

Niciun comentariu: